Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń? W tym artykule opisujemy skuteczne metody, które pozwalają znacznie zmniejszyć bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń.
1. Estetyczny i czytelny layout strony
2. Skrócenie czasu wczytywania strony
3. Responsywność
4. Krótsze akapity
5. Czytelna czcionka (font)
6. Różne typy treści
7. Odpowiednie dobranie słów kluczowych
8. Nie stosuj wyskakujących okienek (pop-up)y
9. Strategia linkowania wewnętrznego
10. Linki wychodzące z opcją otwierania się w nowej karcie
11. Monitoring współczynnika odrzuceń
POSŁUCHAJ jeśli nie masz czasu na czytanie
Nie trać cennych użytkowników witryny! Dowiedz się jak zoptymalizować doświadczenie użytkownika i uniknąć lub zmniejszyć wysokie współczynniki odrzuceń (bounce rate). Współczynnik odrzuceń jest jednym z bardziej tajemniczych wskaźników, jeśli chodzi o mierzenie działań marketingu cyfrowego. Jest ogólnie analizowany, ponieważ zapewnia wgląd w ogólne wrażenia użytkownika witryny.
Google definiuje współczynnik odrzuceń jako:
„Procent odwiedzin jednej strony (tj. odwiedzin, podczas których osoba opuściła Twoją witrynę ze strony wejściowej)”.
Ogólnie oznacza to, że użytkownik „odbija się” od strony, tj. opuścił witrynę po obejrzeniu tylko jednej strony. Ta definicja jest uproszczona, dlatego przyczyna odbicia może czasami być bardziej złożona.
Estetyczny i czytelny layout strony
Dobry projekt strony internetowej jest intuicyjny i buduje zaufanie użytkownika.
Odwiedzający nie spędzą dużo czasu w witrynie, w której układ (layout) jest nieczytelny i utrudnia poruszanie się. Zapewniając odwiedzającym dobry projekt witryny, który jest nie tylko estetyczny, ale intuicyjny i łatwy w nawigacji, spowodujesz, że użytkownik zostanie dłużej w twojej witrynie.
Skrócenie czasu wczytywania strony
Kiedy użytkownik musi czekać zbyt dużo czasu (np. 5 sekund lub dłużej) na załadowanie strony, to powoduje złe wrażenia użytkownika i najczęściej doprowadza do odrzucenia. Odwiedzający chce jak najprędzej zobaczyć poszukiwaną treść. Czas wczytywania strony jest również ważny na urządzeniach mobilnych, choć w tym przypadku często zależy to od zasięgu internetu w urządzeniu mobilnym.
Responsywność
Użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych nie wybaczają braku responsywności. Witryny niedostosowane do prawidłowego wyświetlania na urządzeniach mobilnych są najczęściej odrzucanymi witrynami z poziomu smartfonów i tabletów. Witryna internetowa powinna być responsywna, aby zapewnić użytkownikom urządzeń mobilnych wygodę w korzystaniu.
Krótsze akapity
Jednym z głównych elementów, które pomagają w ogólnej czytelności witryny, jest długość treści. Umieszczaj treść w krótkich i łatwych do przyswojenia akapitach, aby użytkownicy mogli szybko przeczytać interesujące ich treści. Widząc krótkie akapity w tekście sprawiamy, że jest on lepiej czytelny i staje się przyjemniejszy w czytaniu dla większości odbiorców.
Czytelna czcionka (font)
Zastosowana czcionka (font) może być powodem odbicia, jeśli jest nieczytelna, np. wąska i pochyła i dodatkowo mała, przez co użytkownik musi wytężać wzrok, aby przeczytać interesujące go informacje. Jeżeli stosujesz mało czytelne, niepopularne czcionki, to bierz pod uwagę, że spora część użytkowników internetu odrzuci z tego powodu twoją witrynę. Czasami nawet mając świadomość, że informacje, które przekazujesz są wartościowe.
Różne typy treści
Tworzenie różnych form treści dla użytkownika, jest bardziej przyswajalne i intersujące dla użytkowników. Warto zatem urozmaić formę przekazu. Teksty to nie wszystko, można je wzbogacić o grafikę i video. Treści video są niezwykle wciągające i łatwo przyciągają uwagę, bardziej niż tekst. Obrazy wysokiej jakości mogą również pomóc przyciągnąć uwagę odwiedzających witrynę i potencjalnie zmniejszyć współczynniki odrzuceń.
Odpowiednie dobranie słów kluczowych
Używaj trafnych słów kluczowych, które odpowiednio opiszą zawartość strony. Jeśli witryna ma wysoką pozycję w rankingu dla słowa kluczowego, ale nie zawiera treści na ten temat, użytkownik szybko odrzuci witrynę. Użytkownik może poczuć się rozczarowany i wprowadzony w błąd, co może zmniejszyć zaufanie. Zapobiegnij temu stosując się powyższej wskazówki.
Nie stosuj wyskakujących okienek (pop-up)
Użytkownicy na ogół nie lubią wyskakujących okienek. Są irytujące i frustrujące oraz zakłócają pozytywne wrażenia użytkownika na stronie internetowej. Zadbaj o dobre wrażenia użytkownika, zamiast wkurzać go wyskakującymi okienkami z reklamą produktów i usług, czy też zachęcaniem do zapisania się na newsletter. Możesz zamieścić newsletter pod paragrafem lub w stopce witryny. Zamiast stosować wyskakujące pop-up-y z produktem promocyjnym, lepiej jest zamieścić naszą ekstra ofertę np. na bannerze w witrynie.
Strategia linkowania wewnętrznego
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń linkując wewnętrznie? Skup się na zwiększeniu prawdopodobieństwa pozostania użytkownika w twojej witrynie, używając wewnętrznych linków, które skierują go do treści dla niego interesujących. Pomoże to użytkownikom łatwo przejść do sekcji witryny, która jest dla nich interesująca i zapewni przyjemne wrażenia z użytkowania.
Linki wychodzące z opcją otwierania się w nowej karcie
Tworząc strategię tworzenia linków wychodzących do innych stron, należy pamiętać, aby linki te otwierały się w nowej karcie. Nic tak nie irytuje jak kliknięcie w odnośnik prowadzący do innej witryny, który otwiera się w tej samej karcie, jednocześnie zamykając witrynę, której użytkownik nie skończył przeglądać. Otwarcie w nowej karcie linków wychodzących, pomaga wydłużyć czas spędzany przez użytkownika w witrynie.
Monitoring współczynnika odrzuceń
W śledzeniu zaangażowania użytkowników i monitorowania współczynnika odrzuceń może pomóc kilka narzędzi. Google Analytics może śledzić:
- czas spędzony na miejscu,
- współczynnik odrzuceń,
- strony na sesję,
- najczęściej i najrzadziej odwiedzane strony,
- i wiele więcej.
Inne narzędzia, takie jak HotJar, mogą zapewniać mapowanie ciepła i nagrywanie gości, dzięki czemu można dokładnie zobaczyć, co użytkownik zrobił podczas sesji. Możesz zobaczyć, jak użytkownicy reagują na strony, a następnie odpowiednio dostosować i przetestować zmiany na tych stronach.