Dokładność danych średniej pozycji w Google Search Console
Google wyjaśnia, jak dokładne są dane o średniej pozycji w raporcie wyników wyszukiwania w Search Console. John Mueller z Google odpowiada na pytanie dotyczące dokładności wskaźnika średniej pozycji w Google Search Console. Dokładność danych średniej pozycji w Google Search Console to istotny element naszej strategii SEO. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w najnowszej odsłonie serii filmów Ask Googlebot na kanale Google Search Central YouTube.
Mueller informuje nas, że miernik średniej pozycji jest oparty na rzeczywistych danych. To wiarygodny pomiar, nawet jeśli nie zawsze zgadza się z tym, co właściciele witryn widzą, sprawdzając swoje pozycje w rankingu.
1. John Mueller z Google o danych średniej pozycji
2. Jak obliczana jest średnia pozycja w Google Search Console?
John Mueller z Google o danych średniej pozycji
Mueller rozpoczyna swoją odpowiedź od wyjaśnienia, że miernik średniej pozycji nie jest teoretyczny. Podobnie jak wszystkie dane w raporcie skuteczności wyszukiwania, średnia pozycję obliczamy na podstawie danych z rzeczywistych wyników wyszukiwania:
„Dane w raporcie skuteczności wyszukiwania w Search Console są oparte na rzeczywistych wynikach wyszukiwania, które zostały wyświetlone użytkownikom. Nie jest to liczba teoretyczna, ale raczej liczba oparta na rzeczywistych wynikach”.
Google Search Console śledzi średnią najwyższą pozycję adresu URL, aby obliczyć dane do raportu wyników wyszukiwania. Jeśli w wynikach wyszukiwania pojawi się wiele adresów URL z witryny internetowej, to Search Console użyje adresu URL o najwyższym rankingu do obliczenia średniej. Średnia pozycja raportowana w Search Console może różnić się od tego, co widzi właściciel witryny, przeglądając własne rankingi w Google. Mueller twierdzi, że może to wynikać z takich czynników, jak personalizacja lub kierowanie geograficzne.
Jak obliczana jest średnia pozycja w Google Search Console?
„Średnia pozycja jest obliczana na podstawie średniej górnej pozycji adresu URL w Twojej witrynie. Jeśli istnieje wiele adresów URL z Twojej witryny, które są wyświetlane na stronie wyników wyszukiwania, użyjemy najwyższego z nich dla tej średniej.
Podczas sprawdzania możesz nie zawsze widzieć tę samą pozycję. Wynika to zazwyczaj z personalizacji, kierowania geograficznego lub krótkotrwałej widoczności w wynikach wyszukiwania.
Czasami możesz założyć, że dzieje się tak, gdy widzisz liczbę wyświetleń, która jest znacznie niższa niż oczekiwana dla tych zapytań. Zwykle oznacza to, że Twoja witryna była widoczna tylko przez niewielką część ogółu wyświetleń”.
Na koniec Mueller radzi właścicielom witryn, aby pamiętali, że ich adresy URL mogą być pozycjonowane w Grafice Google. Jest to widoczne w normalnych wynikach wyszukiwania. Te pozycje rankingowe bierzemy pod uwagę przy obliczaniu średniej pozycji.
„W przypadku wyników wyszukiwania w Internecie pamiętaj, że Twoja witryna może również pojawiać się na obrazach w zwykłych wynikach wyszukiwania. Krótko mówiąc, średnia pozycja i inne dane w raporcie skuteczności wyszukiwania są oparte na rzeczywistych wynikach wyszukiwania, ale rzeczywiste wyniki wyszukiwania mogą być dość zróżnicowane”.
Strona pomocy Google Search Console dodatkowo wyjaśnia, w jaki sposób obliczamy średnią pozycję. Odbywa się to za pomocą najwyższego linku do strony w wynikach wyszukiwania. Dokładność danych średniej pozycji w Google Search Console obliczamy według poniższego schematu:
- Jeśli jedno zapytanie zwróciło Twoją usługę na pozycjach 2, 4 i 6, jej pozycja jest liczona jako 2 (najwyższa pozycja).
- Jeśli drugie zapytanie zwróciło Twoją usługę na pozycjach 3, 5 i 9, jej pozycja jest liczona jako 3 (pozycja najwyższa).
- Średnia pozycja w tych dwóch zapytaniach to (2 + 3) / 2 = 2,5.