6 sposobów dawania wartości odbiorcom na Twoim Instagramie. Czy na pewno używasz każdego z nich?

1. Instagram stories
2. Zwykłe posty na Instagram
3. Karuzela na Instagramie
4. Reels
5. Instagram TV (IG TV)
6. Instagram live
7. Podsumowanie

Instagram to portal społecznościowy, założony w 2010 roku, który na dzień dzisiejszy ma ponad MILIARD aktywnych użytkowników. Od 10 lat platforma cały czas się zmienia – wygląd postów, ikony, UX i kolory ciągle są ulepszane. Mówi się, że Instagram jest dziś najlepszą platformą dla twórców, którzy za pomocą różnych funkcji mogą angażować swoich odbiorców. 

Obecnie firmą zarządza CEO Adam Mosseri, który jest dość medialną osobą i często na swoich stories informuje o ciekawych zmianach w aplikacji.

Instagram stories

A jeśli już przy stories jesteśmy, jest ono najpopularniejszą i najbardziej znaną formą przekazu na Instagramie. To właśnie ta platforma upowszechniła format krótkich video, który potem został wdrożony na Twitterze, Facebooku czy TikToku.

Czym tak naprawdę jest stories? To krótkie filmiki (do 60 sekund/jedno nagranie), które znikają po 24h. Co ciekawe, stories niekoniecznie musi mieć formę video – może to być zdjęcie lub naklejka. 

“Jaka naklejka?” 

Już mówię. Instagram do funkcji stories dodał narzędzia, dzięki którym można łatwiej angażować swoją społeczność. Np. quizy, pytania, ankiety, naklejki z suwakiem czy odliczanie. 

Dzięki tym sposobom oglądający mogą wykonać określone czynności na stories danego twórcy, a nie tylko biernie je oglądać. 

Co ciekawe, stories może być zapisane na dłużej, jeśli tylko twórca tego chce. Istnieje funkcja “wyróżnione relacje”, która polega na wybieraniu najciekawszych stories i przydzieleniu ich do określonych kategorii. 

Do czego możesz wykorzystać stories u siebie? 

  1. Przeprowadzanie badania rynku za pomocą funkcji quizów lub ankiet
  2. Dzielenie się treściami z innych social mediów 
  3. Dzielenie się przydatnymi wskazówkami
  4. Pokazywanie życia codziennego
  5. Pokazywanie procesu pracy 

Zwykłe posty na Instagram

Czy to znaczy, że są również jakieś niezwykłe? 🙂 Nie, ale pisząc “zwykłe posty” mam na myśli jednozdjęciowe – czyli klasyczne. Dokładnie takie, jakie były publikowane od początku powstania tej platformy.  

Tego typu post może być Twoim zdjęciem z weekendu, jednozdjęciową infografiką lub fragmentem złożonego feedu (siatki postów). Dobrze jest też dodać hashtagi, które pokażą algorytmowi Instagrama, do jakiej grupy twórców powinien Cię przyporządkować.  

Jak często dodawać posty? Nie ma jednej, prawidłowej odpowiedzi na to pytanie. Odpowiedź, jak zwykle, brzmi: “To zależy”. 

Posty mogą być dodawane codziennie, co 2 dni, co 3 dni, co 5 dni, co tydzień lub co miesiąc, ale ważne, żeby były dodawane systematycznie. To właśnie systematyka i konsekwentność jest promowana przez algorytm Instagrama. 

Karuzela na Instagramie

To właśnie te niezwykłe posty 🙂 A tak naprawdę, posty karuzelowe to “przewijany” content. 

Na czym to polega? 

Na insta możesz dodać maksymalnie 10 zdjęć/1 post. Ludzie zaczęli to wykorzystywać i tworzyć infografiki, które mieściły w sobie 10x więcej informacji niż tradycyjny post. 

Ponadto karuzele generują olbrzymie zaangażowanie na Instagramie, a co za tym idzie, są chętniej promowane przez algorytm. 

Jak zrobić taką karuzelę? 

  1. Utwórz projekt o niestandardowych wymiarach w Canvie i wpisz wymiar 6750×1350
  2. Ustaw odpowiednio kolory, odległości i czcionki 
  3. Brawo! Masz już schemat. Teraz tylko zmieniaj treści przy publikacji. 

“Ale przecież nie da się opublikować posta o tak dużych rozmiarach” :((

To prawda. Użyj darmowego narzędzia Split Image Online, ustaw “horizontally” i 5 elementów. Wystarczy pobrać i gotowe 🙂 Można publikować. 

W przypadku pytań zachęcam do zerknięcia na YouTube’a i poradniki profesjonalnych twórców. 

Chcesz poznać aktualne wymiary zdjęć na Instagram? Zajrzyj TUTAJ

Reels

Reels, czyli rolki. 

“Jakie rolki, co to w ogóle jest?”. 

Być może jeszcze nie słyszałeś o tej funkcji, a mogło się tak zdarzyć, ponieważ praktycznie nie ma jej w Polsce. Dostęp posiadają tylko nieliczni. 

W każdym razie rolka ma format video na TikToku, czyli krótkiego filmiku o długości 15/30 sekund. Reels może być opublikowane na stories lub w feedzie jako oddzielny element.

Ta opcja zostanie prawdopodobnie zostanie niedługo wprowadzona do Polski, ale na razie musimy jeszcze trochę poczekać. 

(Pst. Mała podpowiedź. Jeśli jesteś ciekawy, jak wyglądają reels, wejdź na profile dużych twórców z zagranicy. W Polsce możemy oglądać reels, ale nie możemy ich tworzyć).

Instagram TV (IG TV)

Czyli Instagramowa, wewnętrzna telewizja. IG TV to, jak pewnie się domyślasz, video, z tym, że to nie jest zwykłe video, które można publikować w formie posta. 

Dlaczego?

Zwykłe video ma ograniczenie do 59 sekund, a co z tym idzie, nie możesz wstawić video, trwającego dłużej 1-na minuta, chyba że.. użyjesz funkcji IG TV!  Tam limit jest o wiele wyższy – do 15 minut przy publikacji z urządzenia mobilnego i do 60 minut przy publikacji z komputera. Dzięki temu można publikować m.in. zapisy z live’ów i fragmenty wywiadów czy filmów na  YouTube.

Poznaj również formaty i kodeki video na Instagram

Instagram live

Instagram live to świetny sposób na budowanie kontaktów i dawanie wartości przy pomocy transmisji na żywo. 

Podczas transmisji uczestnicy mogą zadawać pytania używając funkcji livechatu.  Dodatkowo, Instagram wprowadził ostatnio możliwość organizowania grupowych live’ów z ograniczeniem do 4 osób. 

Dzięki temu oglądający live’a mogą się zgłosić do organizatora, który po zaakceptowaniu może porozmawiać na żywo z oglądającym.

Podsumowanie

Tylko tyle i aż tyle 🙂 Takie są właśnie formy dawania wartości na Instagramie. Algorytm nagradza różnorodność, dlatego upewnij się, że w miarę możliwości korzystasz ze wszystkich sposobów (stories, zwykłe posty, posty karuzelowe, reels, IG TV, instagram live).

Na razie mamy tych funkcji tylko 6, chociaż jakby się uprzeć, można doliczyć DMy (wiadomości  prywatne) czy tekst w postach. 

Kto wie, co jeszcze Instagram przygotuje w przyszłości? 

Tomasz Jankowski

16-letni copywriter i content marketing expert ✍️ Podcaster 🎤 Twórca newslettera📧 Usprawniam komunikację za pomocą tekstu. ZOBACZ MÓJ PROFIL NA INSTAGRAM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial