Odpowiednia architektura strony może pokonać witryny o wysokim autorytecie
Architektura strony internetowej
Czym jest architektura strony internetowej?
Dlaczego architektura strony jest ważna?
Najlepsze praktyki dotyczące architektury witryny
POSŁUCHAJ jeśli nie masz czasu na czytanie
Architektura strony internetowej
Odpowiednia architektura strony internetowej jest wygodna dla użytkowników i sprzyja również jej właścicielowi. Brak dobrej architektury witryny ma również spory wpływ na widoczność i ranking witryny. Dobra architektura witryny podniesie Twoje rankingi i pozwoli Ci konkurować ze znacznie silniejszymi, ale gorzej zaprojektowanymi witrynami.
W tym artykule dowiesz się, jak uporządkować swoją witrynę, podnieść jej pozycję w rankingu i sprawić, aby odwiedzający byli bardziej zadowoleni z jej użytkowania.
Czym jest architektura strony internetowej?
Architektura witryny to struktura, która pozwala organizować podróż użytkownika w naszej witrynie. Struktura odnosi się do hierarchii stron, kategorii i sekcji w witrynie oraz sposobu, w jaki użytkownicy i roboty wyszukiwania poruszają się między stronami.
Dlaczego architektura strony jest ważna?
Wyższa pozycja w Google
Głównym powodem, dla którego powinieneś dbać o architekturę witryny, jest poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Dobra architektura witryny zapewni lepszą pozycję strony dla ustalonych słów kluczowych. John Muller z Google zaleca ludziom odpowiednią strukturę swojej witryny w celu polepszenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Ale w jaki sposób dobra struktura strony pozwala osiągnąć wyższe pozycje w rankingu? Po pierwsze, dobra struktura witryny i wewnętrzne linki pomagają robotom wyszukiwarek w bardziej efektywnym wyszukiwaniu i indeksowaniu Twoich stron.
Jeśli Twoje strony nie są dobrze połączone, to robotom będzie trudniej je znaleźć, a to obniża ruch organiczny. Strony niepowiązane są trudniejsze do zindeksowania i pozycjonowania.
Dobra architektura witryny to nie tylko indeksowalność. Daje ona kontekst wyszukiwarkom, dzięki czemu wyszukiwarki „rozumieją”, o czym jest Twoja strona w całej strukturze witryny.
Na przykład:
Wyobraź sobie, że masz ogólną witrynę sportową, a jedna z Twoich stron dotyczy ubrań dla koszykarzy. Od niej są przekierowania do produktów. Możesz linkować do strony z produktami ze swojej strony głównej, ale biorąc pod uwagę, że zakres Twojej witryny jest dość duży, prawdopodobnie narobiłbyś ogromnego bałaganu – było by to mylące zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników.
Zamiast tego lepszym sposobem jest podzielenie głównego tematu na kategorie. Dzięki temu zyskamy porządek tematyczny, który będzie bardziej czytelny dla użytkowników i wyszukiwarek.
Po każdej dyscyplinie możesz mieć inny poziom stron kategorii, które dzielą temat według elementów używanych w tej dyscyplinie. Poniżej przedstawiony jest schemat ukazujący podział na dyscypliny sportowe, a każda dyscyplina podzielona jest na tematy.
Kolejna grafika przedstawia prawidłowy schemat podziału tematu, na wybór wg. płci oraz ubrań dla dzieci. Taki podział pozwala łatwiej dotrzeć do konkretnego produktu lub treści, którym interesuje się użytkownik. To też sprawia, że wyszukiwarka również powiązuje informacje i ustaloną hierarchę.
Dzięki temu Google rozumie dokładnie, w jaki sposób Twoje strony internetowe pasują do tematu, sprawdzając, o czym są strony kategorii nadrzędnej.
Popraw przepływ uprawnień i indeksowanie
Kolejną korzyścią płynącą z przyjęcia dobrze zorganizowanej architektury witryny jest to, że ranking strony lepiej przepływa przez całą witrynę. Oznacza to, że strona posiada linki wewnętrzne ułożone logicznie i kontekstowo, dzięki czemu pagerank pochodzący z linków zewnętrznych przepłynie do wszystkich powiązanych stron i pomoże im osiągnąć wyższą pozycję w Google.
Lepsze wrażenia użytkownika
Wreszcie, co nie mniej ważne, logicznie skonstruowana architektura informacji i układ strony internetowej ułatwiają użytkownikom nawigację po witrynie. To sprawia, że użytkownicy są bardziej skłonni do odkrywania kolejnych stron, konwertowania, polecania. Wszystko dlatego, że mają zapewnione dobre wrażenia użytkownika witryny.
Najlepsze praktyki dotyczące architektury witryny
Teraz, gdy rozumiemy, dlaczego architektura witryny jest tak ważna, przyjrzyjmy się podstawowym zasadom, których należy przestrzegać, aby osiągnąć wysokie pozycje w rankingu SEO, dzięki architekturze witryny.
Dobry plan architektury witryny
Najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla swojej witryny, jest losowe tworzenie stron i postów bez zastanawiania się, czy będą pasować do ogólnej struktury witryny. Oto jak możesz zapewnić sobie ład w swojej witrynie:
Przeprowadź badanie słów kluczowych i zbuduj obszerną listę
Pierwszym krokiem tego procesu jest znalezienie odpowiednich słów kluczowych i zbudowanie listy słów kluczowych, które następnie należy uszeregować.
Przeczytaj tekst o tym, jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe
Podziel słowa kluczowe na kategorie i uporządkuj je tak, jakbyś organizował foldery na swoim komputerze.
Po zakończeniu tworzenia listy musisz zacząć tworzyć kategorie i podkategorie dla słów kluczowych, które są ze sobą powiązane.
Przeprowadź uzupełniające badanie słów kluczowych
Po uporządkowaniu słów kluczowych, które już masz, możesz przeprowadzić uzupełniające badanie słów kluczowych, powiększając każdą sekcję o synonimy i słowa kluczowe z długim ogonem.
Przeczytaj artykuł „Strategia słów kluczowych z długim ogonem”
Przeprowadź badanie słów kluczowych dla swoich stron centralnych
Po rozwinięciu każdej sekcji nadszedł czas, aby poszukać odpowiedniego słowa kluczowego dla stron w centrum. Na przykład strona „odzież” może być kierowana na słowo kluczowe „ubrania męskie dla koszykarzy”. Nie jest to najlepsze słowo kluczowe pod względem trudności, ale nie ma wątpliwości, że można przynajmniej złapać ruch z długiego ogona. Dzięki coraz popularniejszemu wyszukiwaniu głosowemu, ten ruch będzie systematycznie się zwiększać.
Przeczytaj artkuł: „Wyszukiwanie wizualne i głosowe – przyszłość wyszukiwania”
Przestrzegaj zasady 3 kliknięć
Jedną z podstawowych i najprostszych zasad, których należy przestrzegać, jeśli chodzi o wysokiej jakości strukturę witryny, jest zasada 3 kliknięć. Oznacza to, że wszystkie ważne strony powinny być dostępne w ciągu maksymalnie 3 kliknięć od strony głównej. Poniżej grafika przedstawiająca architekturę stronę z uwzględnieniem tej zasady.
Oczywiście nie jest to „twarda” zasada i nie spowoduje spadku wszystkich twoich rankingów, jeśli nieznacznie ją przekroczysz. W wielu przypadkach nie da się zachować tej zasady, ale miej ją na uwadze, jeśli jest to tylko możliwe. Zasada 3 kliknięć ułatwia poruszanie się po witrynie użytkownikom i robotom wyszukiwarek. Na początku istnienia witryny łatwiej jest przestrzegać tej zasady, znacznie trudniej jest, gdy witryna się rozrasta. Witryny, w których zastosowana jest zasada 3 kliknięć, łatwiej jest rozbudowywać.
Stosując opisane wyżej wskazówki, możesz liczyć na sporą poprawę widoczności Twojej witryny, a dzięki łatwej nawigacji polepszysz dobre wrażenia użytkownika, co przełoży się większym ruchem w witrynie.