Jak polskie firmy B2B kupują i sprzedają online

Około trzech na cztery firmy w Polsce sprzedają swoje produkty lub usługi online.Większość tych detalistów jest zaangażowana w e-commerce od ponad pięciu lat, podczas gdy połowa polskich firm B2B działa również na arenie międzynarodowej.

Oto niektóre z najważniejszych informacji z niedawno opublikowanego raportu „Proces zakupu B2B w Polsce: wyzwania, trendy, inspiracje”, stworzonego przez firmę badawczą Mobile Institute i firmę technologiczną E-point SA. Raport ma na celu każdą firmę B2B, polską lub nie, która szuka inspiracji do ulepszenia swoich działań e-commerce w Internecie.

Raport pokazuje, że 71 procent polskich firm B2B sprzedaje online, z czego 65 procent działa w e-commerce od ponad pięciu lat, a jedna czwarta zajmuje się sprzedażą online przez trzy lub cztery lata.

Raport pokazuje, że 71 procent polskich firm B2B sprzedaje online, z czego 65 procent działa w e-commerce od ponad pięciu lat, a jedna czwarta zajmuje się sprzedażą online przez trzy lub cztery lata.

Najważniejsze kanały sprzedaży

Strony internetowe firm stanowią większość (57 procent) sprzedaży, podczas gdy sprzedaż bezpośrednia to kolejny często używany (54 procent) kanał dystrybucji w branży business-to-business. Własna platforma sprzedaży firm, platformy e-commerce i inne systemy zamawiania są na trzecim miejscu, z 40 procentami. Za nimi znajdują się sklepy stacjonarne (36 procent) i media społecznościowe (34 procent).

Badani zapytali również respondentów, dlaczego kupują produkty dla swoich firm online. Najpopularniejsze odpowiedzi to: możliwość zakupu w wybranym przez siebie czasie i miejscu (70 procent), ogólna wygoda (67) procent i szybkość (65 procent). Badanie pokazuje również, że ponad jedna trzecia klientów B2B chciałaby zamawiać produkty za pomocą urządzenia mobilnego.

Cena nie jest najważniejszym czynnikiem

Kiedy profesjonaliści B2B wybierają partnera biznesowego do zakupu produktów lub usług, cena nie jest najważniejszym czynnikiem. Najbardziej uniwersalnym czynnikiem były zdecydowanie dobre warunki współpracy. Według E-point SA wynika to z globalnego trendu nabywców B2B, którzy cenią sobie dobre doświadczenia klientów w stosunku do ceny.

Chociaż prawie wszyscy respondenci prowadzą stronę internetową firmy, nadal istnieje możliwość poprawy w polskim sektorze e-commerce B2B, podsumowuje E-point SA. „Tylko 49 procent firm sprzedaje swoje produkty i usługi za pośrednictwem swoich stron internetowych, a tylko 25 procent oferuje przeglądarkę salonową, a zaledwie 15 procent udostępnia klientom narzędzia takie jak konfiguratory lub kalkulatory”.

„Polski B2B nie w pełni wykorzystuje potencjał”

„Krótko mówiąc, polskie firmy B2B wybierają bezpieczne strategie online, ale nie w pełni wykorzystują potencjał budowania relacji poprzez kanał online”, mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzający Mobile Institute.

Źródłó: Ecommerce News europe

Fot: Pixabay

Dodaj komentarz

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial