RODO dla WordPress
Od dłuższego czasu w internecie, a zwłaszcza w social media przeważa temat RODO. Większość grup związanych z biznesem internetowym oraz marketingiem skupia się na Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych, które zacznie obowiązywać 25 maja 2018 r.
W tym krótkim artykule nie będziemy jednak skupiać się na regulacjach jakie zaczną obowiązywać i konsekwencjach jakie można ponieść w przypadku braku odpowiedniego przygotowania do nowych regulacji. Natomiast opiszemy, jak w prosty i przyjemny sposób przygotować do RODO naszą witrynę internetową postawioną na WordPress.
Wiele stron internetowych wykonanych w WordPress wymaga przystosowania do RODO, a jak wiadomo najprostszym i najszybszym sposobem jest zainstalowanie gotowego pluginu lub stworzenie własnej wtyczki, która spełni nasze wymagania. Oczywiście gotowych wtyczek informujących o plikach Cookie jest mnóstwo, ale takich, które są dostosowane do RODO jest już znacznie mniej. Większość dostępnych wtyczek nie spełnia wymagań dotyczących nowych regulacji. Ja znalazłem jedną wtyczkę, która jest warta uwagi i myślę, że w pełni spełnia wymagania RODO większości witryn zbudowanych w WordPress.
Wtyczka GDPR Cookie Compliance jest bardzo prosta w obsłudze i łatwa do skonfigurowania. Nie będę opisywał w jaki sposób zainstalować wtyczkę bo większość osób, które tworzą witryny w WordPress, doskonale wiedzą jaki jest proces instalacji wtyczek. W tym tekście skupimy się na konfiguracji wtyczki GDPR Cookie Compliance.
Wtyczkę można pobrać tutaj: GDPR Cookie Compliance lub zainstalować po wcześniejszym wyszukaniu bezpośrednio w wyszukiwarce pluginów w naszym panelu WordPress.
Przejdźmy zatem do konfiguracji wtyczki. Pierwszym krokiem będzie przejście do sekcji „Wtyczki” w naszym WordPressie oraz kliknięciu „Settings” (ustawienia) przy naszej wtyczce GDPR Cookie Compliance.
General Settings (ustawienia główne)
Po przejściu do ustawień w karcie „General Settings” możemy w sekcji „Modal General Settings” ustawić kolorystykę tła oraz elementów naszego komunikatu, napisy w przyciskach lub wstawić własne logo.
Pierwszym komunikatem jaki pojawi się na naszej stronie będzie widoczna informacja na pasku w dolnej części ekranu.
Tekst oraz kolory tego paska modyfikujemy w sekcji „Cookie Info Bar Settings”,znajdującej się w naszej karcie „General Settings.
Kolejnym krokiem jest konfiguracja elementu, który umożliwia użytkownikowi otworzenie okna z komunikatami i ustawieniami prywatności. W naszej karcie „General Settings” po zescrollowaniu do części dolnej ekranu, znajduje się się sekcja „Change Settings – Floating Button”.
Tutaj zaznaczamy „ptaszkiem” opcję „Enable Floating Button”, a następnie zmieniamy napisy oraz kolorystykę naszego elementu (buttona).
Po dokonaniu tych zmian, na naszej stronie pojawi się element rozwijalny w dolnej części witryny, jak w poniższym screenie, po kliknięciu którego otworzy się okno z komunikatami oraz możliwością modyfikacji ustawień prywatności użytkownika.
Overview (przegląd)
Kolejną kartą w której dokonujemy naszych zmian jest karta „Overview”, której nazwę możemy zmienić w polu „Tab Title”. Następnie w polu tekstowym uzupełniamy informacje na temat polityki prywatności.
Po uzupełnieniu tekstu na naszej stronie, w oknie ustawień prywatności będzie to wyglądało jak na niżej zamieszczonym screenie.
Strictly Necessary Cookies (ściśle niezbędne pliki Cookie)
W karcie “Strictly Necessary Cookies” również możemy zmienić nazwę karty w polu „Tab Title” oraz uzupełniamy treści dotyczące polityki prywatności oraz informacje o ustawieniach.
Tak wyświetla się okno z naszą treścią w której jest możliwość wyłączenia zapisu plików Cookie.
3rd Party Cookies (ciasteczka strony 3)
W karcie „3rd Party Cookies” również dodajemy tekst dotyczący polityki prywatności (Tab Content), ale ta karta różni się od wcześniejszej tym, że posiada dodatkowe pole w którym możemy zamieścić skrypt odpowiedzialny np. za śledzenie oraz skrypty z GTM(Google Tag Manager). Dzięki temu, użytkownik naszej witryny może włączyć lub wyłączyć tę funkcję w naszej witrynie. Opcja ta będzie widoczna w oknie ustawień prywatności jeśli ją włączymy zaznaczając „On”.
Additional Cookies (dodatkowe pliki Cookie)
W karcie „Additional Cookies” znajdziemy to samo co w karcie „3rd Party Cookies”.
Cookie Policy (polityka Cookie)
Na samym końcu znajduje się karta „Cookie Policy” w której możemy zamieścić tekst dotyczący procedur lub polityki prywatności.